بسم الله الرحمن الرحیم

وَاسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِينَ

  •  از شکيبايی و نماز ياری جوييد و اين دو ، کاری دشوارند ، جز برای ، اهل خشوع
  • سوره مبارکه بقره /۴۵ 
  •  

حضرت على عليه السلام هرگاه مسئله‏ ى مهمى برايشان رخ مى‏داد به نماز مى ‏ايستادند واين آيه را تلاوت مى‏ كردند.
در روايتى از پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله نقل شده، كه صبر بر سه نوع است: 1- صبر در برابر مصيبت. 2- صبر در برابر معصيت. 3- صبر در برابر عبادت.   بنابراين آنچه در روايات آمده كه مراد از صبر در اين آيه روزه است، اشاره به يكى از مصاديق صبر دارد.

نماز براى رسول اللّه صلى الله عليه وآله و امثال او نور چشم است ولكن براى بعضى‏ها كه خشوع ندارند، چون بار سنگين است. خشوع، مربوط به قلب و روح و خضوع، مربوط به اعضاى بدن است.
نمازِ با توجّه، انسان را به ياد قدرت بى‏ نهايت خدا مى‏اندازد و غير او را هر چه باشد كوچك جلوه مى‏دهد. مِهر او را در دل زياد مى‏كند، روحيّه‏ ى توكّل را تقويت مى‏كند وانسان را از وابستگى‏ هاى مادّى مى‏ رهاند. همه‏ ى اين آثار، انسان را در برابر مشكلات مقاوم مى‏سازد.
صبر و مقاومت، كليد تمام عبادات است. فرشتگان به اهل بهشت سلام مى‏ كنند، امّا نه به خاطر نماز و حج و زكات، بلكه به خاطر مقاومت و پايدارى آنها؛ «سلام عليكم بما صبرتم»   چون اگر مقاومت نباشد، نماز وجهاد وحج وزكات نيز وجود نخواهد داشت. حتّى شرط رسيدن به مقام هدايت و رهبرى الهى، صبر است؛ «جعلنا منهم ائمّةً يهدون بأمرنا لمّا صبروا»

منبع:تفسیر نور