أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاء اللَّيْلِ سَاجِدًا وَقَائِمًا يَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَيَرْجُو رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ

آيا آن کس که در همه ساعات شب به عبادت پرداخته ، يا در سجود است يا در قيام ، و از آخرت بيمناک است و به رحمت پروردگارش اميدوار است ، با آن که چنين نيست يکسان است ? بگو : آيا آنهايی که می دانند با آنهايی که نمی دانند برابرند؟ تنها خردمندان پند می پذيرند- سوره مبارکه زمر ایه ۹

امام باقرعليه السلام فرمود: مراد از قنوت در شب «قانت آناء الليل»، قيام براى نمازشب است.
1- شب بهترين بستر عبادت است. «قانتٌ آناءَ الَّيل»
2- نشانه‏ى علم، عبوديّت است. «ساجداً و قائماً... الّذين يعلمون» (علم و عبادت بايد با هم باشند. آرى شب زنده داران عابد و آخرت جويان اميدوار به رحمت الهى عالمان واقعى هستند. «قانتٌ اناءَ اللَّيل يحذر الاخره... يعلمون»
3- عبادتى ارزش دارد كه تداوم داشته باشد. («ساجداً و قائماً» به صورت اسم فاعل آمده كه نشانه استمرار است).
4- مردان خدا، هم از آخرت بيم دارند و هم به رحمت الهى اميدوارند. «يحذر، يرجوا»
5- ترس ما به خاطر عمل خود ماست «يحذر الاخرة» ولى اميد ما به فضل و رحمت اوست. «يرجوا رحمة ربّه»
6- يكى از روش‏هاى تربيت، مقايسه خوبى‏ها و بدى‏ها و خوبان و بدان است. «أمن هو قانت»، «هل يستوى الّذين يعلمون و الّذين لا يعلمون»
7- پند پذيرى نشانه عقل سليم است. «انما يتذكّر اولوا الالباب»

منبع:تفسیر نور