مُسْلِمَاتٍ مُّؤْمِنَاتٍ قَانِتَاتٍ تَائِبَاتٍ عَابِدَاتٍ...
عَسَى رَبُّهُ إِن طَلَّقَكُنَّ أَن يُبْدِلَهُ أَزْوَاجًا خَيْرًا مِّنكُنَّ مُسْلِمَاتٍ مُّؤْمِنَاتٍ قَانِتَاتٍ تَائِبَاتٍ عَابِدَاتٍ سَائِحَاتٍ ثَيِّبَاتٍ وَأَبْكَارًا
اگر پيامبر، شما را طلاق گويد، اميد است پروردگارش همسرانى بهتر از شما: مسلمان، مؤمن، فرمانبر، توبهكار، عابد، روزهدار، بيوه و دوشيزه به او عوض دهد. سوره تحریم/۵
اوصاف همسر شايسته:
در اينجا قرآن شش وصف براى همسران خوب شمرده است كه مى تواند الگوئى براى همه مسلمانان به هنگام انتخاب همسر باشد.
نخست
اسلام و سپس ايمان يعنى اعتقادى كه در اعماق قلب انسان نفوذ
كند، و سپس حالت قنوت يعنى تواضع و اطاعت از همسر و بعد از آن توبه
يعنى اگر كار خلافى از او سر زند در اشتباه خود اصرار نورزد، و از در
عذرخواهى درآيد. و بعد از آن عبادت خداوند، عبادتى كه روح و جان او را
بسازد، و پاك و پاكيزه كند، و سپس اطاعت فرمان خدا و پرهيز از هرگونه
گناه .
قابل توجه اين كه سائحات جمع (سائح ) را بسيارى از مفسران
به معنى صائم و روزه دار تفسير كرده اند، ولى به طورى كه راغب در
مفردات مى گويد روزه بر دو گونه است روزه حقيقى كه به معنى ترك
غذا است ، و روزه حكمى كه به معنى نگهدارى اعضاى بدن از
گناهان است ، و منظور از روزه در اينجا معنى دوم است (اين گفته راغب با
توجه به مناسبت مقام جالب به نظر مى رسد، ولى بايد دانست كه سائح را به
معنى كسى كه درطريق اطاعت خدا سير مى كند نيز تفسير كرده اند).
*اين
نيز قابل توجه است كه قرآن روى باكره و غير باكره بودن زن تكيه نكرده ، و
براى آن اهميتى قائل نشده ، زيرا در مقابل اوصاف معنوى كه ذكر شد اين
مساءله اهميت چندانى ندارد.
منبع:تفسیر نمونه ایت الله مکارم شیرازی دامت برکاته